Ga naar het blogoverzicht  

8 geniale SEO copywriting tips

12 juli 2017 10 minuten leestijd
“knowing SEO is great.
Knowing copywriting is great.
But when you can do BOTH?

That’s when you can slap an ‘S’ on your chest…
...because you’ll be unstoppable.”


Een geweldige opening van een geniaal artikel over SEO (zoekmachine optimalisatie) van Brian Dean. Met genoeg informatie om meteen aan de slag te gaan en ook zelf een heel eind te komen. Deze steengoede, actiegerichte SEO copywriting tips wilden wij je niet onthouden. Daarom kozen wij 8 tips die absoluut must-read zijn.
 

1. Structureer je content met Udemy

De meeste mensen denken dat SEO draait om zoveel mogelijk relevante zoekwoorden gebruiken als mogelijk. Maar de structuur van je content is net zo belangrijk.

En wat is nu een betere plek dan Udemy om de beste structuur voor je content te vinden? (Voor je het nog niet wist, Udemy is een enorme database met vele verschillende online cursussen: van ouderschap tot contentmarketing).

En zo kun je Udemy gebruiken om je volgende blogartikel dubbel zo sterk te maken:

Ga naar de website en zoek naar het onderwerp waar jij over wilt schrijven.

Stel dat je het artikel over SEO wilt laten gaan. Zoek op SEO of Zoekmachine Optimalisatie en Udemy zal je de meest populaire cursussen hierover laten zien:

SEO copywriting tips Udemy structuur

Vervolgens kies je een cursus met veel reviews. Bijvoorbeeld ‘How I hit #1 on Google: the 2017 complete SEO course’.

SEO tips Structuur Udemy

Zie je hoeveel studenten er staan ingeschreven?

Je kijkt nu naar content waar meer dan 18000 mensen voor hebben betaald. Nu weet je dat er vraag naar is. En niet zo’n beetje ook…

Zodra je de cursus hebt aangeklikt, scroll je naar beneden, naar het leerplan. Hier zul je de structuur vinden die je kunt gebruiken voor je volgende artikel, video of infographic.

Natuurlijk hoef je het niet letterlijk te kopiëren, maar je kunt er minstens een paar dingen uitpakken:

Udemy structuur blog SEO copywriting tips

Nu je de opzet van je artikel hebt bepaald is het bijna tijd voor de uitwerking. Lees eerst even over de volgende techniek…
 

2. Gebruik ‘Bucket Brigades’ om mensen op je pagina te houden

Zodra iemand op je website belandt vanuit een zoekmachine, kunnen twee dingen gebeuren:

Ze zijn meteen weer weg…

… of ze blijven nog even.

En wanneer ze blijven, denkt Google: “Dit is een fantastische pagina. Laat ik het een mooie plek bovenaan de zoekresultaten geven.”

Maar als mensen meteen weer weg zijn, laat ook Google je in de steek.

Als je een betere rank wilt, moet je mensen dus op je website zien te houden. Hoe?

Bucket Brigades.

Bucket Brigades - Emmer Brigade klinkt niet echt hè ;) - zijn woorden of korte zinnen die er voor zorgen dat mensen op je webpagina blijven. Bijvoorbeeld:

Het is je misschien opgevallen dat er in dit artikel veel korte zinnen worden gebruikt met een dubbele punt. 

Dat zijn Bucket Brigades.

Het is een oude copywriting tactiek die vroeger al werd gebruikt om mensen als het ware ‘bij de les te houden’ in papieren (gedrukte) reclame; Nieuwsbrieven op de deurmat.

Brian Dean heeft ze gebruikt voor de SEO van de content op zijn website en de resultaten zijn volgens hem ‘crazy’. Bezoekers blijven gemiddeld wel vier minuten op zijn website.
“A good chunk of that above-average Time on Page is due to the fact that I sprinkle Bucket Brigades into every post”   Twitter Blockquote

Aldus Dean.

Tijd om te laten zien hoe je Bucket Brigades kunt gebruiken om de gemiddelde tijd die bezoekers op je website zijn te verbeteren, of verlengen in dit geval:


Bedenk eerst waar in je verhaal iemand hoogstwaarschijnlijk stopt met lezen en weg gaat en voeg daar een Bucket Brigade toe. Zet de korte 'spreektaal' zinnetjes dus op de plekken waar bezoekers mogelijk verveeld raken en vertrekken.

Op naar de volgende SEO techniek…
 

3. Gebruik synoniemen en gerelateerde woorden om Google blij te maken

Google geeft er vandaag de dag allang niet meer om hoe vaak je een sleutelwoord in je content voor laat komen.

Let in plaats daarvan op zogenaamde ‘Latent Semantic Indexing’ (LSI) woorden. Een sjieke benaming van synoniemen en gerelateerde woorden.

En deze LSI woorden helpen Google begrijpen waar het op je pagina allemaal over gaat.
Stel dat je bijvoorbeeld een artikel schrijft, dat SEO geoptimaliseerd is aan de hand van het zoek-/sleutelwoord ‘abstract’.

Hoe weet Google dan of je pagina gaat over:
  • Abstracte kunst
  • Een ‘abstract’ (samenvatting) van een wetenschappelijk artikel
  • De documentairereeks ‘Abstract: The Art of Design’ op Netflix
  • Een onderdeel van een orgel
Het antwoord: LSI woorden.

Als Google een pagina met deze sleutelwoorden ziet…

SEO copywriting tips LSI keywords zoekwoorden gerelateerde

...dan weet Google dat deze pagina over abstracte kunst gaat.

De uitgelichte termen worden door Google gezien als vergelijkbaar met het centrale sleutelwoord. Gebruik deze LSI woorden in je content…

... en je bent klaar voor de vierde tip.
 

4. Maak je eigen zoekwoorden

Als je op de naam van je organisatie in Google zoekt, staat jouw website hoogstwaarschijnlijk bovenaan.

Zoekwoorden SEO tips

Je hebt er misschien nog niet op deze manier bekeken, maar jouw naam is ook een zoek-/sleutelwoord…

...een woord waarvoor je automatisch bovenaan staat in Google.

Maar waarom zou je daar bij laten?

Je kunt hartstikke veel traffic genereren als je jouw ideeën, producten en/of diensten een eigen ‘merknaam’ geeft.

Zo staat Brian Dean niet alleen bovenaan met ‘Backlinko’, de naam van zijn website, maar ook met ‘The Skyscraper Technique’ een door hemzelf bedachte SEO techniek:

SEO zoekwoorden tips

Zodra je iets unieks in handen hebt, zorg dan dat je er een unieke merknaam aan plakt. Als je dat doet, krijg je heel wat extra organisch verkeer.
 

5. Genereer meer ‘Long Tail’ traffic met deze ‘Title Tag Modifiers’

Als je meer traffic uit long tail zoektermen wilt, is dit een simpele stap die je kunt zetten:

Voeg ‘modifiers’ toe aan je title tag.

Het gaat hier dus niet om de titel van webpagina’s of blogs zelf, maar de titel die in de zoekresultaten verschijnt, de ‘title tag’.

Wat deze ‘modifiers’ zijn?

Woorden die je aan titels kunt toevoegen…

...woorden die meer long tail traffic naar je website toe leidt. Simpele toevoegingen voor je paginatitels, dus.

Het hoeft maar om een kleine aanpassing te gaan. Een enkel woordje en slechts een paar seconden werk.

Hoe je het kunt doen?

Zoek eerst een pagina op je website die een vrij korte titel heeft (tussen de 25 en 40 tekens).
Voeg dan iets toe van:
  • Dit jaar
  • Beste
  • Snelste
  • Checklist
  • Tips
  • Handleiding
  • Makkelijk
  • Simpel
  • “How to…”
Dit zijn dan meer algemene ‘modifiers’, Specifieker kan ook. En je zult misschien niet exact kunnen voorspellen wat deze toevoegingen aan traffic toevoegen…

...maar je krijgt zeker meer traffic dan zonder.

En daar gaat het om!
 

6. APP-intro formule: meer tijd op je site

Naast Bucket Brigades is er nog een andere techniek die ervoor zorgt dat bezoekers langer op je webpagina’s blijven.

Deans ‘battle-tested’ blogpost introductie template.

Een van zijn favorieten: de APP-methode.
Zo ziet het eruit:

APP methode SEO inleiding schrijven tips
Image by Brian Dean

Zoals je kunt zien, staat APP voor: Agree, Promise en Preview. In het Nederlands is dat dus IBA: Instemmen, Beloven en Aankondigen.

Laten we elk element even langsgaan:

Eerst komt de instemming, ‘Agree’.

Begin je introductie met een idee of concept waar lezers het mee eens zullen zijn. Dit laat zien dat je hun probleem begrijpt.

SEO tips inleiding methode

Dit is onze inleiding voor het artikel ‘7 redenen waarom je een blog moet beginnen’. Na het lezen van de eerste paar regels, denkt de lezer als het goed is… “ja, inderdaad! Hoe doe ik dat? Wat heb ik eraan?”

Nu dat ze zich herkennen en het eens zijn met wat je hebt getypt, is het tijd voor een belofte. De Promise.

Bij de belofte geef je ze een kijkje in een betere wereld.

Laten we naar het voorbeeld kijken:

SEO copywriting tips APP methode inleiding

Vervolgens kom je met de aankondiging, de Preview.

Vertel je lezer exact wat je ze in de rest van je blogartikel aanbiedt.

APP methode SEO copywriting tips

Zodra de aankondiging staat, kun je verder. Je hebt nu een introductie die bezoekers op je website houdt en een pagina die Google wel aan meer mensen wilt laten zien.
 

7. Meer LSI met gerelateerde zoekopdrachten

Zie punt 3, mocht de betekenis van LSI je even ontschoten zijn ;)

Hoe meer LSI woorden je aan je content toevoegt, hoe beter Google begrijpt waar het op jouw webpagina over gaat. Aan de hand van een voorbeeld zal ik laten zien hoe je nog meer LSI woorden vindt, die je kunt gebruiken.

Stel je wilt een artikel schrijven over de klimaatverandering.

Zoek op die term in Google en scroll helemaal naar beneden. Dit is waar Google ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan…’ laat zien:

SEO LSI woorden gerelateerde zoekwoorden google tips

Dit zijn PERFECTE LSI woorden om aan je content toe te voegen.

En je krijgt een bonus:
Sleutelwoorden uit gerelateerde zoekopdrachten helpen je ook bovenaan in de zoekresultaten te staan voor long tail zoekwoorden die je misschien niet vindt via de Google Adwords Zoekwoordplanner.

Dat betekent meer traffic.
 

8. Een strategie tegen ‘Serial Skimmers’

Je kent ze wel: de lezers, of scanners eigenlijk, die niet verder komen dan titels, tussenkopjes en eerste zinnen.

Niemand zal ontkennen dat tussenkopjes een stuk tekst makkelijk leesbaar maken. Maar dat is slechts ÉÉN manier om je verhaal op te breken in hapklare stukken.

Gedrukte tijdschriften gebruiken vele verschillende manieren om grote lappen tekst leesbaar te maken.

Zodra je de volgende drie op tijdschriften geïnspireerde technieken gebruikt, zullen ‘scanners’ ook de inhoud van je artikelen lezen:
 

Techniek 1: Blockquotes

Zodra je iemand quote, zet die tekst dan in een apart blok. Bij Gopublic geven we het bijvoorbeeld een andere kleur en laten we het inspringen:

SEO tips scanbare content blockquotes


Techniek 2: Zij- of middenbalk met link naar relevante content

Wanneer je content hebt die past bij het onderwerp of die aanvulling biedt, kun je het in een apart blok of balkje presenteren.

Inbound marketing voor non-profits in 7 stappen

In deze whitepaper leggen we in 7 makkelijke stappen uit wat inbound marketing precies is, hoe jij het kan gebruiken en waar je kan beginnen.  Download de whitepaper


Nu je over een aantal SEO copywriting technieken hebt geleerd, kun je ze gaan toepassen.

Vergeet niet eerst nog een kijkje te nemen naar ons blogartikel over SEO: ‘SEO: de 4 belangrijkse bouwstenen en 3 onmisbare tools’.

Of werp een blik op het originele artikel van ‘SEO Superman’ Brian Dean!

Ik ben benieuwd welke techniek jij als eerst gaat toepassen ;)
 
Ga naar het blogoverzicht  

Google Grants banner

Aan de slag met Google Grants

Jij bent de wereld aan het veranderen en Gopublic kan je daarbij helpen! We helpen je in vier eenvoudige stappen aan de gang met Google Ad Grants, om gratis te adverteren en meer vrijwilligers en donateurs te werven. Geïnteresseerd? Ja! Ga naar Google Grants
  • Deel deze post

  • Liza Koppenrade

    Liza Koppenrade

    Liza studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, heeft een tijdje als webredacteur gewerkt. Ze is via het trainingsprogramma ‘Content Creation’ van de Upstarter als creatieve content marketeer bij Gopublic aan de slag gegaan. Komend half jaar gaat ze allerlei verhalen schrijven om te inspireren en kennis te delen.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x