Ga naar het blogoverzicht  

7 redenen waarom ook non-profits met inbound marketing aan de slag moeten

24 april 2017 5 minuten leestijd
Het is hot voor veel bedrijven. Inbound marketing. Maar juist ook voor nonprofits is inbound marketing interessant! Je kunt het inzetten om een toename in donaties te zien, betrokken te zijn met de huidige donateurs en om nieuwe donateurs te werven. Maar wat houdt het in? Waarom zou je het gebruiken? En wat maakt het zo interessant voor het marketingplan van non-profits?


Wat is inbound marketing?

Mensen zijn op zoek naar informatie die voor hen waardevol en relevant is. Met inbound marketing speel je in op deze behoefte.

Je probeert nieuw publiek aan te trekken door middel van kwalitatieve content in de vorm van e-books, whitepapers, blogposts, nieuwsbrieven, infographics, video's en meer. Potentiële bezoekers stuiten hier vervolgens op via zoekmachines of sociale media. Naast dat een groot deel van de content als het goed is, zo gelezen of gezien kan worden, is het vaak ook beschikbaar na een snelle download op een website. Of het kan via de e-mail worden verspreid.

Het is een aanmerkelijk andere benadering ten opzichte van de tot nog toe gebruikelijke outbound marketing. Hierbij bestoken organisaties het publiek met berichten waar ze niet altijd op zitten te wachten, zoals advertenties, televisie- en radioreclames. Om deze reden wordt outbound marketing ook wel 'storende marketing' genoemd en inbound marketing 'attractieve marketing'.
Meer lezen over inbound marketing?
Wij geloven dat juist ook voor nonprofits inbound marketing een hele slimme en bruikbare vorm van marketing is. Waarom en hoe? Dat leggen we je uit in deze whitepaper!  
Download de whitepaper
 


Een verschuiving naar inbound marketing

Het is een hele inspanning om nieuw publiek naar de website te trekken en er zijn zowel voorstanders van inbound marketing als van outbound marketing. Daarnaast zijn er ook genoeg organisaties die beide vormen van marketing succesvol combineren.
Hoe dan ook, er is een verschuiving naar inbound marketing gaande, in alle sectoren en vooral in de non-profit sector. Waarom? Zeven redenen:
 

1. De kosten zijn laag

Inbound marketing is in de meeste gevallen veel goedkoper dan outbound marketing. Als de content eenmaal gecreëerd is, kan het snel verspreid worden onder verschillende doelgroepen zonder bijkomende kosten.

Huidige en potentiële nieuwe donateurs spenderen tegenwoordig veel meer tijd op de computer, laptop, smartphone of tablet dan aan televisie kijken, radio luisteren en het lezen van kranten. Hierdoor is het efficiënter en goedkoper om de content via deze kanalen te verspreiden.
 

2. Top-of-mind awareness onder jouw doelgroep

Inbound marketing geeft non-profitorganisaties de mogelijkheid om in de gedachte van hun donateurs te blijven, zonder dat dit op een dwingende, agressieve of onaangename manier is. Dit komt omdat de content zelf aantrekkelijk is en door de doelgroep wordt verwelkomd in plaats van genegeerd. Het is namelijk precies dat wat je doelgroep wilt lezen. Mits je jouw doelgroep goed kent en daarop in weet te spelen. En laat inbound marketing daar nu ook goed voor zijn...


3. Wie is mijn doelgroep?

Met inbound marketing vind je de juiste data voor het antwoord. Door middel van inbound marketing kun je als non-profit snel en makkelijk interactie voeren met jouw community en belangrijke gegevens over deze mensen verzamelen. Zo kom je meer te weten over hun opinies, voorkeuren en verwachtingen. Deze waardevolle informatie kan worden gebruikt om de huidige en toekomstige marketing en fondsenwervende campagnes te optimaliseren. Ook helpt het je om de community verder te segmenteren in 'buyer persona's', zodat de juiste content naar de juiste mensen gaat.

Wil je meer weten over buyer persona's? Lees deze blog om erachter te komen waar je ze voor kunt gebruiken! 
 

4. De interne communicatie wordt verbeterd

Non-profits moeten er voor zorgen dat het marketingteam, het fondsenwervende team en het uitvoerende team op één lijn met elkaar zitten. Ze moeten goed kunnen samenwerken. Met inbound marketing is dit mogelijk doordat de non-profits inzicht krijgen in de 'donateurs-route' of ‘donor journey’, wat je kan vergelijken met de 'customer journey'. Je organisatie krijgt duidelijk te zien waar de potentiële donateur binnen komt en hoe deze uiteindelijk een officiële donateur wordt.


5. Van relatie tot donatie

Inbound marketing is niet een eenmalige gebeurtenis en dat is van cruciaal belang in de non-profitsector. Mensen worden meestal niet gelijk na de eerste betrokkenheid of interactie met de organisatie een donateur. Met inbound marketing bezorgt relevante, betekenisvolle en informatiegedreven content in een bepaalde tijdsperiode, wat kan leiden tot een relatie tussen de organisatie en de donateur en zodoende uiteindelijk leidt tot een donatie.


6. Donateurs identificeren en volgen

Bij punt 3 las je al dat non-profits door middel van inbound marketing informatie kunnen verzamelen over de community. Door het gebruik van Google Analytics kunnen ze donateurs identificeren die bereid zijn om meer te doneren. Dit kan niet alleen door de capaciteit van de donatie, maar ook op basis van de betrokkenheid. Dit geeft de organisatie de mogelijkheid om een exacte hoeveelheid aan donaties te vragen, in plaats van een zelf in te vullen bedrag. Dit zorgt ervoor dat er eerder gedoneerd wordt.

Hoe je er vervolgens voor zorgt dat je donateurs de stap durven zetten naar een periodieke gift en regelmatiger gaan doneren, lees je hier.


7. Inbound marketing zorgt voor grotere inkomsten

Uiteraard is het de bedoeling van alle marketinginspanningen om inkomsten te genereren. Door het creëren van goede content, en dit te verspreiden op verschillende kanalen (zoals blogs, landingspagina's enzovoort) kunnen non-profitorganisaties meer verkeer op de website genereren en er voor zorgen dat er meer betrokkenheid is. Deze activiteiten zullen uiteindelijk leiden tot grotere inkomsten.

Non-profits krijgen door inbound marketing de mogelijkheid om de juiste gegevens van leads en donateurs te verzamelen. Zodoende kan de betrokkenheid van deze mensen worden verhoogd, krijgen de inkomsten een boost, en zorg je ervoor dat iedereen binnen de organisatie op één lijn zit.

Vraag je niet langer af óf je inbound marketing moet gaan gebruiken - waarom zou je er als non-profitorganisatie geen gebruik van maken? - maar vraag je af hoe je zo snel mogelijk de voordelen kunt exploiteren.
Ga naar het blogoverzicht  

Marketingscan banner

Doe de gratis online marketing scan!

Is de website van jullie non-profitorganisatie 'donateurs proof'? Bereikt én converteert deze jouw bezoekers? En hoe goed word je in Google gevonden? Vul een (hele korte!) vragenlijst in en krijg vrijblijvend een analyse toegestuurd!
Dat wil ik wel!
  • Deel deze post

  • Jurjen van Houwelingen

    Jurjen van Houwelingen

    Jurjen studeerde Kunst & Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit met aanvullend een master in Media & Journalistiek. Binnen Gopublic is hij veel bezig met marketing en sales, maar hij bemoeit zich ook graag met de visuele kwaliteit van het werk. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x