Ga naar het blogoverzicht  

6 content trucs om meer donaties te krijgen op je website

26 september 2016 3 minuten leestijd

Veel van onze klanten zijn fondsenwervende organisaties. En natuurlijk heb je dan een goed donatieformulier op je website. Ik kom er steeds vaker achter dat je soms met relatief kleine ingrepen zo'n donatieformulier al succesvoller kan maken. In deze blog focus ik me even op de content. Zes content trucs die leiden tot meer conversie en dus hogere donatieinkomsten!


Online doneren: Dé complete handleiding voor non-profits

Succesvoller online fondsenwerven? In deze whitepaper krijg je een volledige handleiding voor het verhogen van de conversie op jouw donatieformulieren.

Download de whitepaper

1. Mensen lezen niet, ze scannen

Veel tekst op een website hoeft niet verkeerd te zijn, maar zorg er dan wel voor dat de site makkelijk te scannen is. Gemiddeld genomen nemen bezoekers maar twintig seconden de tijd om een HELE site te bestuderen. Binnen deze twintig seconden moeten bezoekers dus kunnen zien waar de tekst over gaat. Help ze dus om de juiste tekst te scannen. Wij hebben vijf tips om er voor te zorgen dat bezoekers de goede tekst scannen:
1. Zet feiten, voordelen en belangrijke zinnen of woorden in een vetgedrukt lettertype of een 'streamer'
2. Gebruik witregels: deel langere paragrafen op in meerdere kleinere;
3. Zorg voor een visueel goede leesbare tekst: gebruik een donkere kleur tegen een witte achtergrond; 
4. Verwijder overbodige elementen: alle beelden die de content niet ondersteunen horen niet thuis op de website;
5. Kies beeldmateriaal die je boodschap ondersteund. Beter geen dan slecht beeldmateriaal. 
 

2. Beelden zeggen meer dan woorden

Maar eerlijk is eerlijk, goed beeldmateriaal zorgt voor meer conversie. Goede beelden zijn simpel en vanzelfsprekend. Of je nu beeldmateriaal gebruikt voor je product, dienst, medewerkers, activiteiten of onlangs behaalde resultaten: beelden trekken de aandacht. Probeer het zelf eens uit door meer foto's en beeldmateriaal toe te voegen aan je website en kijk vervolgens of dit leidt tot meer donaties via de website. Gebruik niet van die nietszeggend stock foto's maar loop gewoon zelf eens met je iphone over de werkvloer. Je staat er van te kijken hoe makkelijk het is om leuke beelden te schieten die passen bij je content. Dan heb je meteen ook geen goede met rechten. 
 

3. Meer is minder

Een indrukwekkend filmpje, een paar krachtige teksten, een sterke foto. Veel meer is er vaak niet nodig om het verhaal van de website te vertellen. Bekijk hiernaast de afbeelding van een campagnesite van International Justice Mission, die we een tijdje terug maakte. Met enkele beelden, een filmpje en een paar woorden wordt het verhaal achter deze campagne verteld. Alles op de website is gericht op het uiteindelijke doel van de site: mensen overtuigen om een bijdrage te leveren aan het doel van de campagne: 100 dagen reddingswerk financieren om zo mensen te bevrijden uit moderne slavernij. Dat hoeft echt niet met een essay van 1000 woorden. 
 

4. De website als een geheel

Om duidelijk te maken wat het doel van de website is, moet de website een duidelijk en aantrekkelijk geheel vormen. Iedere pagina op de website moet uiteindelijk leiden tot het duidelijk maken van je boodschap en natuurlijk gericht zijn op de conversie die je wilt bereiken. Om dit voor elkaar te krijgen moet de homepage moet er hetzelfde uitzien als de pagina waarop je jouw projecten of visie uitlegt, die op zijn beurt weer moet lijken op de pagina waar donaties gedaan kunnen worden. Bedenk daarom altijd wat per pagina de subboodschap moet zijn, ondersteunend aan de hoofdboodschap. Dit proces van de website op deze manier 'bevragen' kan de site vaak enorm 'verscherpen'
 

5. Bouw relaties

Mensen zijn meer geneigd iets te doneren aan organisaties waar ze de mensen van kennen. Hoe bouw je een relatie op met jouw bezoekers in een korte tijd? Hier valt natuurlijk heel veel over te zeggen, maar ik heb nu even drie tips:
  1. Maak de website persoonlijk en spreek mensen direct aan. Dit doe je door woorden als 'ik' en 'jij' te gebruiken, zodat mensen het gevoel krijgen dat ze in gesprek met je zijn. 
  2. Vertel (korte!) verhalen. Verhalen verbinden mensen met elkaar. Wanneer je meer van jezelf en de organisatie laat zien, voelen mensen zich sneller verbonden met jou en je organisatie.
  3. Benadruk de overeenkomsten tussen jou en je bezoekers. Soort zoekt soort en daarom zal de relatie tussen de organisatie en de doelgroep versterken wanneer de doelgroep zich kan herkennen in de website.

6. Let op je taalgebruik

Met sommige woorden of uitdrukkingen wordt precies hetzelfde bedoeld, maar het kan op een bezoeker heel anders overkomen. Vergelijk bijvoorbeeld de termen ‘Blijf op de hoogte’ of ‘Doneer nu’. Het eerste komt veel vrijblijvender over dan het tweede en zal er dus voor zorgen dat mensen zich minder onder druk gezet voelen. Probeer te denken vanuit wat het de bezoeker oplevert. Kun je een donatie 'verstoppen' in een leuke actie? Schrijf je in voor een magazine of een leuk event en oh ja, wil je ons werk misschien steunen met een gift? 
 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Jurjen van Houwelingen

    Jurjen van Houwelingen

    Jurjen studeerde Kunst & Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit met aanvullend een master in Media & Journalistiek. Binnen Gopublic is hij veel bezig met marketing en sales, maar hij bemoeit zich ook graag met de visuele kwaliteit van het werk. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x