Hoofdinhoud

Iedere fondsenwervende organisatie wil dit het allerliefst… Maandelijkse donaties, regelmatige steun: periodieke donateurs. En niet voor niets, het heeft veel voordelen. Zo heb je een meer stabiele en voorspelbare flow van inkomsten. Dit maakt het makkelijker om je programma’s te plannen en hierin te investeren, ook in de mindere maanden.

Het laten groeien van terugkerende donateurs is super effectief, aangezien het behouden van donateurs in de regel goedkoper is dan nieuwe donateurs werven. Daarbij komt dat periodieke donateurs in de regel een stuk loyaler zijn ten opzichte van eenmalige donateurs. Dit geeft je de mogelijkheid om een langdurige relatie op te bouwen met je donateur.

Meer periodieke donateurs werven met deze tips

De eerste stap om je maandelijkse giften te zien stijgen is het verfijnen van de manier van het benaderen van en communiceren met je donateurs. Om je hierbij te helpen geef ik je in deze blog vijf tips die betrekking hebben op de communicatie op je website, social media en in je e-mailmarketing.

1. Nodig donateurs uit in de vertrouwenskring

Stimuleer donateurs om maandelijks te doneren door het terugkerende inkomstenprogramma te highlighten en hiervan een speciale community te maken van gewaardeerde donateurs.

Zo heeft bijvoorbeeld generosity.org, een non-profit organisatie die oplossingen bedenkt voor schoon water in ontwikkelingslanden, een referentie naar een speciale community genaamd ‘Generous Society’. Hun communicatiekanalen, inclusief hun website, video’s en e-mails nodigen donateurs uit om lid te worden van deze community.

Door het geven van een titel en een status aan het programma, zorg je er voor dat mensen zich verbonden voelen met deze ‘speciale’ groep.

Maak dit duidelijk op je website en in je e-mail.

Als een donateur een maandelijkse donateur wordt, kunnen ze een ere-groep joinen die een enorme impact heeft op de groei van je organisatie. 

Om het lidmaatschap nog meer te stimuleren moet je de bijkomstigheden, wat de maandelijkse donateur krijgt, promoten. Dit kunnen bijvoorbeeld speciale updates zijn van de vorderingen van je programma. Het beloven van deze informatie laat zien dat je als organisatie open en eerlijk bent over wat je met de donaties doet.

2. Begin met de impact

Communiceer wat de impact is van de maandelijkse gift. Donateurs willen ervan overtuigd worden dat hun donatie een verschil maakt. Maak dus duidelijk waarom hun bijdrage zo belangrijk is en wat ze ermee bereiken.

Als bezoekers op je website komen, moeten ze snel begrijpen waar hun maandelijkse euro’s naar toe gaan. Dit kan je goed doen door het gebruik van visuele content, zoals infographics.

Afbeeldingen zorgen voor betrokkenheid en zijn makkelijk te verwerken. Ontwikkel daarom goede afbeeldingen die de kracht van maandelijkse donaties illustreren. Zo kan je bijvoorbeeld laten zien wat er met 5 euro per maand gedaan kan worden. Hoe concreter, hoe beter. 

3. Vraag grote donateurs hun donaties op te breken in kleine giften

Veel organisaties hebben donateurs die een paar keer per jaar een grote donatie doen. Dit gebeurt vaak tijdens een grote campagne of gedurende een bepaald seizoen.

Omdat deze donateurs een groot bedrag doneren, twijfelen non-profit organisaties vaak of ze deze mensen moeten benaderen voor een nieuwe geef vraag. Elke donateur afzonderlijk is een potentiële maandelijkse donateur. Je moet alleen slim zijn in het benaderen van deze donateurs.

Probeer ze niet te vragen om meer donaties, maar vraag of ze hun donatie willen opsplitsen in kleinere, maandelijkse donaties. Ook al zorgt dit niet voor een boost in het niveau van een donatie, het zorgt wel voor een stabiele inkomstenstroom voor je organisatie.

Deze veranderingen kunnen de kansen doen stijgen dat je donateur langer bij je organisatie betrokken blijft en bovendien wordt de vraag om deze donatie wat te verhogen mogelijk ook wat bereikbaarder.

Om met deze donateurs te communiceren kan je de volgende stappen zetten:

  • Identificeer de grote donateurs binnen de community. Dit kan je doen door de drempel te bepalen van een gemiddelde gift. Gebruik daarna je CRM om een lijst met deze contacten te maken.
  • Pak de telefoon en bel ieder persoon individueel, of verzend een gepersonaliseerde e-mail.
  • Bedank de persoon voor de steun.
  • Vat samen hoeveel ze persoonlijk hebben gegeven en laat zien hoeveel impact hun steun heeft gehad.
  • Pitch vervolgens waarom je wil dat ze hun donaties in maandelijkse delen doneren.
  • Leg uit hoe deze regelmatige donaties jullie als organisatie helpen om een voorspelbare inkomstenstroom te hebben, zodat je als organisatie een begroting kan uitvoeren voor de lange termijn.

4. Laat zien dat er meerdere periodieke donateurs zijn

Hoe kan je donateurs overtuigen dat het de moeite waard is om een maandelijkse donateur te worden?

Dit kan je doen door te laten zien dat anderen het ook doen. Het laten zien dat het heel normaal, of dat velen je zijn voorgegaan is een klassieke en zeer effectieve marketingtechniek om mensen te overtuigen.

Door te laten zien dat er al mensen maandelijks doneren, kan je valideren dat het betrouwbaar is en zo motiveren om ook lid te worden van de gevestigde community.

Laat op je website zien hoeveel mensen jouw organisatie al maandelijks steunen. Gebruik naast deze harde cijfers, ook visuele content. Laat bijvoorbeeld een progressie balk zien waarin je aantoont hoe de community aan het groeien is.

5. Bezorg speciale communicatie via de e-mail voor maandelijkse donateurs

Om de relaties die je hebt opgebouwd te onderhouden, moet je blijven communiceren met je donateurs waaruit blijkt dat je waardering voor hen hebt.

Maak een aparte mailinglijst aan van je periodieke donateurs. Deze donateurs moeten een e-mail krijgen met de voortgang, indrukwekkende verhalen en berichten waarin je de donateur bedankt en dat je blij bent met hun.

Ga een stap verder door het creëren van een driemaandelijkse of halfjaarlijkse nieuwsbrief, e-magazine of een rapport speciaal voor je periodieke donateurs.

Onthoudt, zij zijn een onderdeel van een speciale groep die extra aandacht verdient. Ze moeten het gevoel krijgen dat je ze apart neemt voor hun extra steun.

Zulke unieke communicatie kan er voor zorgen dat de donateur tevreden is en je het vertrouwen van deze donateur krijgt.

Nadat ze een aanzienlijke tijd hebben gedoneerd, kan je de donateurs vragen of ze bereid zijn hun maandelijkse donatie te verhogen. Maak de boodschap persoonlijk en laat duidelijk merken dat je vindt dat ze goed werk verrichten.

Periodieke donateurs verrichten wonderen, dus behoud ze!

Het behouden van een solide groep die maandelijks doneren kan wonderen verrichten voor je non-profit organisatie. Het betrouwbare inkomen zal helpen bij het verbeteren van je lange termijn visie en planning, en zal de kosten van fondsenwerving verminderen. Omdat ze maandelijks investeren, kunnen donateurs ook loyale, levenslange voorstanders van je missie worden.

Met wat strategische planningen, effectieve marketing en intentionele communicatie ben je hard op weg naar het kweken van een robuust donateurs programma.

Blogs

Was dit interessant of nuttig? Deel dit bericht met je netwerk!