Ga naar het blogoverzicht  

11 marketingtools voor online succes

17 augustus 2017 7 minuten leestijd
In de marketingwereld en al helemaal online lijkt het aantal mogelijkheden, tools en trends met de minuut exponentieel toe te nemen.

Dit is misschien overdreven…

...maar het zal wel duizelen. Ik raak soms ook het overzicht kwijt ;)

Neem alleen al de inbound marketing trend, de marketingfunnel en alles wat daarbij komt kijken: van SEO (Search Engine Optimization) en buyer persona tot marketing automation. Zelfs met een groot marketing team valt het niet mee om daarin alles zelf te doen: data verzamelen en meten, doelgroepen bepalen, content produceren en managen, e-mail reeksen per doelgroep aanpassen en versturen…

En dat is nog lang niet alles!

Dus bij dezen, een kort overzicht met elf handige tools om jou, en mezelf, de weg te wijzen en wat last van onze schouders af te nemen. Een beetje hulp kan iedereen wel gebruiken. Zeker bij al die marketingtaken.

En laten deze tools je nou ook helpen online succes te boeken.


Ik begin eerst bij een paar tools die je kunt gebruiken voor SEO.
 

Google Adwords’ Keywordplanner

Google Adwords is een programma dat in eerste instantie wordt ingezet voor advertenties, maar je kunt het ook gebruiken om erachter te komen wat het zoekvolume van bepaalde sleutelwoorden is en met hoeveel concurrentie je te maken krijgt. Je hebt hier uiteraard wel een adwords account voor nodig.

Ga naar via de hulpprogramma’s van Adwords naar de zoekwoordplanner en typ welke woorden je wilt onderzoeken. Typ altijd een paar variaties en combinaties van sleutelwoorden in en klik op ‘ideeën opvragen’. Adwords geeft zelf ook een aantal suggesties voor gerelateerde sleutel/zoekwoorden.
 

SE Ranking

SE Ranking is een uitgebreide tool waarmee je - de naam zegt het al - je algemene online positie kunt meten aan de hand van onder andere SEO. Zo kun je met een account onder ‘View Rankings’ een aantal zoekwoorden toevoegen om te kijken wat jouw ‘rank’ of positie in de zoekresultaten van diverse zoekmachines is bij die zoekwoorden.

Je kunt ook je backlinks ontdekken, monitoren en controleren en deze ook vergelijken met de backlinks van je concurrenten in de ‘Competitor Analyses’ feature. En met de Website Audit feature in SERanking kijk je naar de technische SEO-verbeteringen.

Dit laat bijvoorbeeld zien hoe Gopublic wordt gevonden op termen als ‘non-profitorganisatie’:

Gopublic SERanking Marketing Tools online succes


Webtexttool

Wil je hele pagina’s nalopen? Google dan de Webtexttool, die gehele pagina’s voor je checkt en gedetailleerd aangeeft op welke onderdelen er wat te winnen valt qua SEO.

Nu je ongeveer weet waar je op gevonden wordt en waar je doelgroep op zoekt, kun je ook die doelgroep verder vormgeven.

Hubspot heeft een handig en makkelijk startpunt voor het creëeren buyer persona. Gebruik deze tool om een beeld te krijgen van hoe een buyer persona zo ongeveer eruit zien:
 

Make My Persona van Hubspot

Deze tool is wel heel handig en leuk om snel een persona mee te maken of om een beeld te krijgen van een persona. Na een paar vragen over je buyer persona te beantwoorden (één per keer), krijg je een mail toegestuurd met het resultaat.
 

Nu een paar testtools:

Om meer te weten te komen over jouw persona’s en om te testen of jouw website of campagnes goed in de smaak vallen.
 

UsabilityHub

Geen zin om zelf een uitgebreide test uit te voeren voor je landingspagina, een campagne of je website? Dan kun je de UsabilityHub tool raadplegen voor makkelijk en snel resultaat. Je kunt kiezen uit een aantal vooraf bepaalde tests, die je aan mensen kunt voorleggen. Laat jouw landingspagina bijvoorbeeld met de ‘Five second test’ een aantal seconden zien en vraag mensen wat ze ervan vonden.

Je kunt ook testen hoe gemakkelijk bezoekers op jouw website de weg vinden, langs pagina’s kunnen navigeren en in hoeverre het hen lukt een actie of taak af te ronden.

Of presenteer met de ‘preference test’ twee opties waar mensen hun voorkeur over kunnen uitspreken.
 

Typeform

Met Typeform kun je online en mobielvriendelijke enquêtes, quizzen, formulieren en meer maken. Gebruik het om meer te weten te komen over jouw publiek!

De interface laat slechts één vraag per keer zien, waardoor je publiek niet overvallen wordt door een lijst met vragen. Je kunt verschillende soorten vragen stellen en deze opmaken met afbeeldingen en zelfs videomateriaal.

Screenshot Typeform Marketing tools online succesJe kunt uit templates kiezen of ‘from scratch’ je eigen Typeform in elkaar zetten, zoals je ziet op dit screenshot.
 

Optimizely

Optimizely is een tool, waarmee je kunt bepalen welke veranderingen op je website het meest profijtelijk zijn, welke opmaak van je landingspagina, welke knoppen enzovoort. Je kunt het kortgezegd dus gebruiken om je website te optimaliseren.

Je kijkt hierbij met name naar de klantervaring of ‘customerexperience’. Maak verschillende variaties van je bestaande webpagina en optimizely houdt bij hoe bezoekers op de verschillende versies reageren. Zo zie je welke versie het meest wordt gewaardeerd: onder andere welke de meeste conversies oplevert.

Je kunt A/B-tests uitvoeren, multi-page en multivariatie tests doen.

Op naar de volgende paar tools...
 

Meet je online prestaties:


Google Analytics

Via Google Analytics kom je er achter welke pagina’s goed worden bezocht, of mensen op conversie-buttons klikken, hoe lang ze gemiddeld op de site blijven, noem maar op… Een manusje-van-alles die vrijwel alle activiteit van, naar en op je website meet en inzichtelijk maakt.

Stel doelen in om zodoende conversies te kunnen meten als: aankopen, inschrijvingen, paginabezoekers e.d. En koppel je account aan Google Adwords om organische en betaalde resultaten te meten en onderscheiden.

De mogelijkheden zijn bijna oneindig met deze gratis software van Google, dus maak er zeker gebruik van!
 

Hotjar

Met Hotjar kun je het gedrag van je bezoekers analyseren aan de hand van heatmaps, conversiefunnels, visitor playbacks, feedbackpolls en meer…

...waarvan de heatmaps toch wel het bekendst zijn.

Je kunt daarmee zien waar bezoekers naar kijken, waar ze op klikken (click heatmaps), welk pad hun muis aflegd op je webpagina’s (move heatmap) en tot hoever mensen naar beneden scrollen (scroll heatmap). Met de tab heatmap kun je het gedrag van de mobiele gebruiker analyseren aan de hand van de ‘klikken’ van hun vinger.

Hotjar Heatmap Gopublic Marketing Tools online succesHier zie je een 'move heatmap' van onze contactpagina.

Tools marketing Hotjar online succesEn een 'scroll heatmap' van onze ‘wat we doen’-pagina.
 

SimilarWeb

“We empower you with the insights you need to win your market. SimilarWeb gives you global multi-device market intelligence to understand, track and grow your digital market share”, aldus SimilarWeb zelf.

Met deze tool kun je zien waar traffic op je website vandaan komt en waar het naartoe gaat. Ook van concurrenten! Zo kun je publiek vinden die geïnteresseerd is in jouw organisatie.

Daarnaast kun je nog veel meer data krijgen, allemaal overzichtelijk gepresenteerd. Er is een keyword research tool, je kunt organisch en betaald verkeer vergelijken, engagement meten (bounce rate, tijd op de website en populaire pagina’s), traffic van jouw site en die van een concurrent vergelijken en het succes van conversiefunnels en landingspagina’s analyseren.

Heel wat dus!
 

Klipfolio

Nog een handig overzicht! Wij maken sinds kort ook gebruik van deze tool. Hier kun je op dashboards een overzicht van data uit o.a. Analytics, Adwords en social media krijgen om te zien hoe je online presteert.

Je kunt zelf ook grafieken met data inelkaar zetten. Dus je bent helemaal vrij in welke data je op welke manier zichtbaar wilt maken.

Welke tools gebruik jij? Hopelijk heb je wat aan onze tips!


 
Ga naar het blogoverzicht  

Contact banner

Heb je een vraag aan de hand van deze blog?

    
We willen je graag helpen! Wil je een project starten? Loop je ergens tegenaan? Of wil je gewoon meer te weten komen? Wij staan altijd open voor een vrijblijvend gesprek, dus vertel over je plannen of stel je vraag. Dan nemen wij contact met je op. Neem contact op
  • Deel deze post

  • Liza Koppenrade

    Liza Koppenrade

    Liza studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, heeft een tijdje als webredacteur gewerkt. Ze is via het trainingsprogramma ‘Content Creation’ van de Upstarter als creatieve content marketeer bij Gopublic aan de slag gegaan. Komend half jaar gaat ze allerlei verhalen schrijven om te inspireren en kennis te delen.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies.