Cloud

Blog

We delen graag onze kennis. Ontvang eens in de maand de laatste artikelen in je mailbox.

Hoe je met een 'longtail' effect meer bereik creëert voor je blogbericht

VERS VAN DE PERS

10 tips om ervoor te zorgen dat je campagne viral gaat Jurjen van Houwelingen

10 tips om ervoor te zorgen dat je campagne viral gaat

Jurjen van Houwelingen

08 augustus 2016 5 minuten

Een wereld zonder social media. Het is ondenkbaar. Twitter en Facebook zijn alom tegenwoordig en veel belangrijker dan we vaak denken. Het wordt ook niet voor niets op alle niveaus ingezet, zowel in het onderwijs om leerlingen (letterlijk) bij de les te houden, als door bedrijven om hun producten en diensten aan het publiek te brengen.


Of denk eens politiek. Hoe zou de Egyptische revolutie, de arabische lente eruit hebben gezien zonder sociale media? Herinneren jullie je de campagne over JOSEPH KONY nog? Een half uur durende docu die op Youtube binnen enkele dagen door vele miljoenen mensen werd bekeken.

Wat is nu toch het geheim van viraliteit? Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal, jouw campagne viral gaat? Het lijkt soms een volslagen mysterie en een kwestie van geluk en toeval, maar is dat zo?

In tien stappen leggen wij uit welke elementen belangrijk zijn om ervoor te zorgen dat jouw campagne een succes wordt en binnen no-time viral gaat.
   

Tip 1. Kies een social media platform(s) en focus je daarop.

Of je nu Facebook, Twitter of Youtube kiest, de keuze is aan jou. Maar het is beter om een goed uitgewerkte strategie en een duidelijk en sterk profiel te hebben via een bewust gekozen kanaal, dan om je campagne uit te smeren over verschillende kanalen en jezelf onduidelijk te profileren. Denk in kwaliteit, niet kwantiteit.
   

Tip 2. Zorg ervoor dat je goed te vinden bent.

Potentiële volgers en supporters gaan jou online zoeken, dus zorg ervoor dat ze je makkelijk kunnen vinden. Noem je sociale netwerk site precies zoals je organisatie of campagne. Nogmaals, kies één sociaal netwerk en focus je daarop. Er zijn diverse aanvullende tips voor vindbaarheid te vinden op internet, maar neem vindbaarheid serieus! 
    

Tip 3. Laat je vrienden het werk voor je doen.

Wat? Jazeker. Jouw supporters en volgers moeten de boodschap gaan verspreiden. Mensen zijn veel eerder geneigd om betrokken te zijn bij een campagne van iemand die ze persoonlijk kennen. Zet je netwerk dus goed in! En vergeet je netwerk ook niet van tijd tot tijd te bedanken. Dan voelen mensen zich gewaardeerd en je houdt ze betrokken. Je kunt het beste gewoon al je personeel, vrienden en familie in één keer vragen om mee te doen met jouw campagne. 
    

Tip 4. Breid je netwerk uit.

Ga op zoek naar organisaties of initiatieven met dezelfde missie of doelen als jouw campagne, kijk door welke mensen zij gevolgd worden en nodig die mensen uit om jouw campagne te volgen of te 'liken'. Als je denkt aan KONY, dat was niet van de één op de andere dag een succes. Voordat ze de video lanceerden, hadden ze al duizenden volgers op Facebook en YouTube. Een viral ontstaat dus niet zomaar uit het niets. Er is momentum nodig. En een stevige start is cruciaal. 
      

Tip 5. Ontwikkel je netwerk.

Het gaat niet alleen om enorme hoeveelheid volgers, maar ook om wat ze doen. Maak dat jouw volgers betrokken blijven en zich verbonden voelen met jouw campagne. Roep ze op tot concrete acties en handelen en laat hen weten hoe belangrijk ze zijn voor het verloop van jouw missie. Het succes van een campagne draait niet om de organisatie, het draait op de collectieve supporters.
    

Tip 6. Hoge bomen vangen veel wind.

Zorg ervoor dat je een bekend persoon hebt die jouw campagne ondersteunt en dit nieuws verspreidt onder zijn of haar netwerk. Toen de KONY campagne werd gelanceerd, werd dit geretweet door Rihanna, Oprah Winfrey en Justin Bieber, die duizenden volgers hebben. Binnen de kortste keren was er een miljoenenpubliek bereikt.
   

Tip 7. Speel in op huidige trends en gebeurtenissen.

Het lijkt een open deur, maar als je inspeelt op iets actueels, dan zullen mensen sneller op jouw website terechtkomen, simpelweg omdat er meer naar gezocht wordt via Google. Hou Twitter en nieuwswebsites in de gaten, hier komen de laatste berichten binnen. Let bij Twitter ook op populaire hashtags en trending keywords.
     

Tip 8. Let op trefwoorden en hashtags.

Nu we het er toch over hebben: trefwoorden en hashtags zijn cruciaal als je gevonden wilt worden. Laat belangrijke woorden terugkomen in de titel van jouw blog of pagina, in de beschrijving van de campagne en in artikelen die over jouw campagne gaan.
     

Tip 9. Maak een video.

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden en dat is echt zo. Het maakt niet uit welke draai je eraan geeft, maar video's worden vaak bekeken en makkelijk gedeeld via social media. Als mensen het leuk of interessant vinden, dan zullen ze het sneller delen met hun netwerk en op die manier jouw campagne promoten.
      

Tip 10. Wees origineel en controversieel.

Verras en trek de aandacht van je publiek door iets nieuws en controversieels te doen. Of reageer op een onderwerp dat op dat moment spraakmakend is. Het gaat erom dat jouw post of commentaar een sterke emotionele reactie oproept bij jouw publiek, waardoor ze eerder geneigd zijn het te delen met hun vrienden en netwerk.
Mensen moeten enthousiast worden over iets wat jij post, of dat nu een filmpje, blogpost, of iets anders is. Iets dat saai en alledaags is zal veel minder aandacht trekken. Doe iets wat nog niet eerder is gedaan.
    
6 content trucs om meer donaties te krijgen op je website Jurjen van Houwelingen

6 content trucs om meer donaties te krijgen op je website

Jurjen van Houwelingen

17 juni 2016 3 minuten

Veel van onze klanten zijn fondsenwervende organisaties. En natuurlijk heb je dan een goed donatieformulier op je website. Ik kom er steeds vaker achter dat je soms met relatief kleine ingrepen zo'n donatieformulier al succesvoller kan maken. In deze blog focus ik me even op de content. Zes content trucs die leiden tot meer conversie en dus hogere donatieinkomsten!

 

1. Mensen lezen niet, ze scannen

Veel tekst op een website hoeft niet verkeerd te zijn, maar zorg er dan wel voor dat de site makkelijk te scannen is. Gemiddeld genomen nemen bezoekers maar twintig seconden de tijd om een HELE site te bestuderen. Binnen deze twintig seconden moeten bezoekers dus kunnen zien waar de tekst over gaat. Help ze dus om de juiste tekst te scannen. Wij hebben vijf tips om er voor te zorgen dat bezoekers de goede tekst scannen:
1. Zet feiten, voordelen en belangrijke zinnen of woorden in een vetgedrukt lettertype of een 'streamer'
2. Gebruik witregels: deel langere paragrafen op in meerdere kleinere;
3. Zorg voor een visueel goede leesbare tekst: gebruik een donkere kleur tegen een witte achtergrond; 
4. Verwijder overbodige elementen: alle beelden die de content niet ondersteunen horen niet thuis op de website;
5. Kies beeldmateriaal die je boodschap ondersteund. Beter geen dan slecht beeldmateriaal. 
 

2. Beelden zeggen meer dan woorden

Maar eerlijk is eerlijk, goed beeldmateriaal zorgt voor meer conversie. Goede beelden zijn simpel en vanzelfsprekend. Of je nu beeldmateriaal gebruikt voor je product, dienst, medewerkers, activiteiten of onlangs behaalde resultaten: beelden trekken de aandacht. Probeer het zelf eens uit door meer foto's en beeldmateriaal toe te voegen aan je website en kijk vervolgens of dit leidt tot meer donaties via de website. Gebruik niet van die nietszeggend stock foto's maar loop gewoon zelf eens met je iphone over de werkvloer. Je staat er van te kijken hoe makkelijk het is om leuke beelden te schieten die passen bij je content. Dan heb je meteen ook geen goede met rechten. 
 

3. Meer is minder

Een indrukwekkend filmpje, een paar krachtige teksten, een sterke foto. Veel meer is er vaak niet nodig om het verhaal van de website te vertellen. Bekijk hiernaast de afbeelding van een campagnesite van International Justice Mission, die we een tijdje terug maakte. Met enkele beelden, een filmpje en een paar woorden wordt het verhaal achter deze campagne verteld. Alles op de website is gericht op het uiteindelijke doel van de site: mensen overtuigen om een bijdrage te leveren aan het doel van de campagne: 100 dagen reddingswerk financieren om zo mensen te bevrijden uit moderne slavernij. Dat hoeft echt niet met een essay van 1000 woorden. 
 

4. De website als een geheel

Om duidelijk te maken wat het doel van de website is, moet de website een duidelijk en aantrekkelijk geheel vormen. Iedere pagina op de website moet uiteindelijk leiden tot het duidelijk maken van je boodschap en natuurlijk gericht zijn op de conversie die je wilt bereiken. Om dit voor elkaar te krijgen moet de homepage moet er hetzelfde uitzien als de pagina waarop je jouw projecten of visie uitlegt, die op zijn beurt weer moet lijken op de pagina waar donaties gedaan kunnen worden. Bedenk daarom altijd wat per pagina de subboodschap moet zijn, ondersteunend aan de hoofdboodschap. Dit proces van de website op deze manier 'bevragen' kan de site vaak enorm 'verscherpen'
 

5. Bouw relaties

Mensen zijn meer geneigd iets te doneren aan organisaties waar ze de mensen van kennen. Hoe bouw je een relatie op met jouw bezoekers in een korte tijd? Hier valt natuurlijk heel veel over te zeggen, maar ik heb nu even drie tips:
  1. Maak de website persoonlijk en spreek mensen direct aan. Dit doe je door woorden als 'ik' en 'jij' te gebruiken, zodat mensen het gevoel krijgen dat ze in gesprek met je zijn. 
  2. Vertel (korte!) verhalen. Verhalen verbinden mensen met elkaar. Wanneer je meer van jezelf en de organisatie laat zien, voelen mensen zich sneller verbonden met jou en je organisatie.
  3. Benadruk de overeenkomsten tussen jou en je bezoekers. Soort zoekt soort en daarom zal de relatie tussen de organisatie en de doelgroep versterken wanneer de doelgroep zich kan herkennen in de website.

6. Let op je taalgebruik

Met sommige woorden of uitdrukkingen wordt precies hetzelfde bedoeld, maar het kan op een bezoeker heel anders overkomen. Vergelijk bijvoorbeeld de termen ‘Blijf op de hoogte’ of ‘Doneer nu’. Het eerste komt veel vrijblijvender over dan het tweede en zal er dus voor zorgen dat mensen zich minder onder druk gezet voelen. Probeer te denken vanuit wat het de bezoeker oplevert. Kun je een donatie 'verstoppen' in een leuke actie? Schrijf je in voor een magazine of een leuk event en oh ja, wil je ons werk misschien steunen met een gift? 
 
Hoe zorg je ervoor dat inschrijfformulieren op de website maximaal scoren? Jurjen van Houwelingen

Hoe zorg je ervoor dat inschrijfformulieren op de website maximaal scoren?

Jurjen van Houwelingen

17 juni 2016 3 minuten
Formulieren. Inschrijven. Niet de meest inspirerende en prikkelende woorden die je kunt bedenken en toch kom je ze steevast tegen op websites. De meeste mensen zitten er ook niet om te springen om iets in te vullen. Hoe krijg je jouw publiek zover om toch informatie af te staan? En hoe optimaliseer je het gebruik van jouw inschrijfformulier?

Het kan namelijk wél, mensen enthousiast krijgen om vrijwillig informatie te geven. Maar hoe? Hier zijn verschillende praktische tips voor. Als je jouw inschrijfformulier op de juiste manier presenteert, zorg je niet alleen voor meer inschrijvingen, maar ook dat potentiële klanten zich zelfs graag inschrijven of aanmelden. 

 

Tip 1. Geef mensen een goede reden om zich aan te melden

Jij vraagt om persoonlijke informatie, maar wat geef je terug? Iets waardevols en nuttigs, of nog meer reclame? Het credo voor wat, hoort wat is in dit geval een absolute waarheid. Mensen moeten het vertrouwen hebben iets inhoudelijks en belangrijks terug te krijgen voor wat ze afstaan.
Hoe stappen mensen over de de drempel om een inschrijfformulier in te vullen? Zorg ervoor dat het helder is wat ze ervoor terug krijgen.
 

Tip 2. Leg de focus op wat het oplevert, niet op het aanmelden zelf

Het is belangrijk dat je jouw doelgroep vooral laat zien wat er te winnen valt, in plaats van wat ze moeten doen. Als je mensen een beloning in het vooruitzicht stelt, dan zijn ze veel gemotiveerder om iets voor jou terug te doen. In dit geval informatie achterlaten. Het lijkt een klein detail, maar het kan enorme invloed hebben op het aantal mensen dat zich aanmeldt op jouw website.
Zorg ervoor dat de berichtkop of de titel van het formulier duidelijk omschrijft wat er te winnen valt, als ze zich inschrijven.
 

Tip 3. De tekst op de verzendknop

Vergis je niet, maar de knop waarmee mensen informatie verzenden is een belangrijk onderdeel van het inschrijfformulier. Het is belangrijk dat je hier de aandacht (nogmaals) richt op wat de klant krijgt door op die knop te drukken. Alleen de tekst 'verzenden' of 'schrijf je in!' is niet genoeg. Bied meer! Laat zien wat ze winnen door op die knop te klikken. 

Het allerbelangrijkste is dat je jezelf goed afvraagt: Wat is de waarde die ik biedt... Zou ik zelf mijn emailadres afgeven? 

Tip 4. Vermijd het woord 'spam'

Als je een stuk tekst over jouw privacybeleid erbij zet, vermijd dan het gebruik van het woordje 'spam', ook als je het gebruikt om aan te geven dat je de informatie van de klant niet zult gebruiken voor reclame en dergelijke doeleinden.
Mensen associëren 'spam' per definitie met iets negatiefs, zelfs in een ontkennende zin. Het is beter het woord helemaal te vermijden.
Zeg liever iets in de trant van "Uw privacy is 100% gewaarborgd, wij zullen uw informatie niet delen met derden."
 

Tip 5. Houd je inschrijfformulier up-to-date

Loop je inschrijfformulier op je website eens door en stel jezelf de vraag of je mensen een goede reden geeft om zich aan te melden. Stel je iets leuks in het vooruitzicht? Beloon je jouw potentiële klanten? Of geef je hen alleen de opdracht om zich aan te melden?
Als je meer aandacht besteedt aan waarom mensen zich moeten inschrijven en wat er voor hen te winnen valt, dan bereik je veel meer én het gewenste resultaat.
De online campagne deel VI - Kijk naar de cijfers
 Michael Jansse

De online campagne deel VI - Kijk naar de cijfers


Michael Jansse

09 maart 2016 3 minuten
Deze week deel zes van de reeks Online succes: op naar een succesvolle campagne. Al tijdens, maar ook zeker na de campagne is het van belang om te evalueren. Wij geloven dat het goed is om hierbij te kijken naar de cijfers.  
 

Is er op de website van jouw organisatie sprake van conversie? Ik hoop van wel. Iedere website heeft een bepaald doel. Of het nu doneren is of het invullen van een contactformulier, er is sprake van conversie. Een interessantere vraag is of je weet of het doel behaald wordt op de website. Hier kun je achterkomen via Google Analytics. 


Resultaten meten

Via Google Analytics kom je er achter welke pagina’s goed worden bezocht, of mensen op conversie-buttons klikken, hoe lang ze gemiddeld op de site blijven, enzovoorts. 

De grote vraag die veel non-profit organisaties hebben is wat het meten van je resultaten nu precies oplevert. Een eenvoudig antwoord is dat resultaten inzicht geven.

Aan de statistieken van een direct mailing kun je precies zien hoe vaak en wanneer de mailing wordt gelezen. Bij sociale media is dat lastiger. Daarom is het ook belangrijk om de strategie zo meetbaar mogelijk op te zetten. Je kunt hierbij denken aan:het aantal volgers op Twitter;

  • het aantal likes op je Facebookpagina;
  • het aantal bezoekers op je website;
  • het aantal daadwerkelijke aankopen of donaties of
  • het aantal commentaren op je blog.

Begin klein en bereid de analyses steeds meer uit. Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag hoeveel donaties de website oplevert en hoe zich dit verhoudt tot het aantal bezoekers. Neemt het aantal commentaren op je blog toe wanneer er meer bezoekers op de website zijn? Stijgt het bezoekers aantal wanneer je een campagne start? Heeft een campagne invloed op het aantal donaties die binnenkomen via de website? Allemaal meetbare vragen die je kunnen helpen om uiteindelijk tot een succesvollere campagne te komen.


Data

De profitsector is veel verder met het verzamelen van data dan de non profit sector. Dat is  jammer, want data leren ons heel veel over websitebezoekers en het (online) gedrag van de achterban. Door onderzoek weten we steeds beter wat over het algemeen wel en wat niet werkt, maar we weten nooit zeker wat werkt voor jouw website, jouw achterban en jouw potentiële doelgroep. Daarom willen we dat graag testen.

We kunnen patronen ontdekken op jouw website. Dit kan aan de hand van een AB-test of een multivariatietest. Bij een AB-test of een multivariatietest worden verschillende opties uitgetest. Bij een AB-test beperkt zich dit tot twee variaties en bij een multivariatietest kunnen er meerdere punten tegelijk getest worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kleur van de buttons. Wanneer we een AB test doen manipuleren we de website zo dat de ene helft van de bezoekers bijvoorbeeld een groene knop te zien krijgt en de andere helft een blauwe knop. Bij een multivariatietest zou je ook nog kunnen denken aan de grootte van de knop en de tekst die erop staat.

Om de wensen en behoefte van de gebruikers voorop te stellen kun je kiezen voor een usabilitytest. Bij een usabilitytest test een representatieve groep respondenten de website. De usabilitytest is een kwalitatieve testvorm, waarbij respondenten een test uitvoeren, geobserveerd worden en 1 op 1 worden geïnterviewd. Door echte gebruikers naar de website te laten kijken krijg je meer inzicht in de reden  waarom er bijvoorbeeld toch voldoende bezoekers op de website zijn, maar nog weinig donateurs, nieuwe leden of klanten.

Wist je dat Gopublic naast een AB-test en usabilitytest nog meer testvormen aanbiedt? Neem contact met ons op wanneer je meer wilt weten over jouw eigen website en de plek die jouw website heeft op internet. Samen bespreken we de testvorm die het beste past bij jouw vraag. 

DOWNLOAD NU GRATIS WHITEPAPER

DIGITAL STORYTELLING VOOR NON-PROFITS

Meer weten over hoe je verhalen kunt inzetten in fondsenwervende campagnes? We hebben er een inspirerende whitepaper over geschreven? Gratis voor jou beschikbaar! 

Ga naar de downloadpagina

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies » Meer informatie