Blog

We delen graag onze kennis. Ontvang eens in de maand de laatste artikelen in je mailbox.

VERS VAN DE PERS

10 tips om ervoor te zorgen dat je campagne viral gaat

Jurjen van Houwelingen

08 augustus 2016 5 minuten

6 content trucs om meer donaties te krijgen op je website

Jurjen van Houwelingen

17 juni 2016 3 minuten

Veel van onze klanten zijn fondsenwervende organisaties. En natuurlijk heb je dan een goed donatieformulier op je website. Ik kom er steeds vaker achter dat je soms met relatief kleine ingrepen zo'n donatieformulier al succesvoller kan maken. In deze blog focus ik me even op de content. Zes content trucs die leiden tot meer conversie en dus hogere donatieinkomsten!

1. Mensen lezen niet, ze scannen

Veel tekst op een website hoeft niet verkeerd te zijn, maar zorg er dan wel voor dat de site makkelijk te scannen is. Gemiddeld genomen nemen bezoekers maar twintig seconden de tijd om een HELE site te bestuderen. Binnen deze twintig seconden moeten bezoekers dus kunnen zien waar de tekst over gaat. Help ze dus om de juiste tekst te scannen. Wij hebben vijf tips om er voor te zorgen dat bezoekers de goede tekst scannen:
1. Zet feiten, voordelen en belangrijke zinnen of woorden in een vetgedrukt lettertype of een 'streamer'
2. Gebruik witregels: deel langere paragrafen op in meerdere kleinere;
3. Zorg voor een visueel goede leesbare tekst: gebruik een donkere kleur tegen een witte achtergrond; 
4. Verwijder overbodige elementen: alle beelden die de content niet ondersteunen horen niet thuis op de website;
5. Kies beeldmateriaal die je boodschap ondersteund. Beter geen dan slecht beeldmateriaal. 
 

2. Beelden zeggen meer dan woorden

Maar eerlijk is eerlijk, goed beeldmateriaal zorgt voor meer conversie. Goede beelden zijn simpel en vanzelfsprekend. Of je nu beeldmateriaal gebruikt voor je product, dienst, medewerkers, activiteiten of onlangs behaalde resultaten: beelden trekken de aandacht. Probeer het zelf eens uit door meer foto's en beeldmateriaal toe te voegen aan je website en kijk vervolgens of dit leidt tot meer donaties via de website. Gebruik niet van die nietszeggend stock foto's maar loop gewoon zelf eens met je iphone over de werkvloer. Je staat er van te kijken hoe makkelijk het is om leuke beelden te schieten die passen bij je content. Dan heb je meteen ook geen goede met rechten. 
 

3. Meer is minder

Een indrukwekkend filmpje, een paar krachtige teksten, een sterke foto. Veel meer is er vaak niet nodig om het verhaal van de website te vertellen. Bekijk hiernaast de afbeelding van een campagnesite van International Justice Mission, die we een tijdje terug maakte. Met enkele beelden, een filmpje en een paar woorden wordt het verhaal achter deze campagne verteld. Alles op de website is gericht op het uiteindelijke doel van de site: mensen overtuigen om een bijdrage te leveren aan het doel van de campagne: 100 dagen reddingswerk financieren om zo mensen te bevrijden uit moderne slavernij. Dat hoeft echt niet met een essay van 1000 woorden. 
 

4. De website als een geheel

Om duidelijk te maken wat het doel van de website is, moet de website een duidelijk en aantrekkelijk geheel vormen. Iedere pagina op de website moet uiteindelijk leiden tot het duidelijk maken van je boodschap en natuurlijk gericht zijn op de conversie die je wilt bereiken. Om dit voor elkaar te krijgen moet de homepage moet er hetzelfde uitzien als de pagina waarop je jouw projecten of visie uitlegt, die op zijn beurt weer moet lijken op de pagina waar donaties gedaan kunnen worden. Bedenk daarom altijd wat per pagina de subboodschap moet zijn, ondersteunend aan de hoofdboodschap. Dit proces van de website op deze manier 'bevragen' kan de site vaak enorm 'verscherpen'
 

5. Bouw relaties

Mensen zijn meer geneigd iets te doneren aan organisaties waar ze de mensen van kennen. Hoe bouw je een relatie op met jouw bezoekers in een korte tijd? Hier valt natuurlijk heel veel over te zeggen, maar ik heb nu even drie tips:
  1. Maak de website persoonlijk en spreek mensen direct aan. Dit doe je door woorden als 'ik' en 'jij' te gebruiken, zodat mensen het gevoel krijgen dat ze in gesprek met je zijn. 
  2. Vertel (korte!) verhalen. Verhalen verbinden mensen met elkaar. Wanneer je meer van jezelf en de organisatie laat zien, voelen mensen zich sneller verbonden met jou en je organisatie.
  3. Benadruk de overeenkomsten tussen jou en je bezoekers. Soort zoekt soort en daarom zal de relatie tussen de organisatie en de doelgroep versterken wanneer de doelgroep zich kan herkennen in de website.

6. Let op je taalgebruik

Met sommige woorden of uitdrukkingen wordt precies hetzelfde bedoeld, maar het kan op een bezoeker heel anders overkomen. Vergelijk bijvoorbeeld de termen ‘Blijf op de hoogte’ of ‘Doneer nu’. Het eerste komt veel vrijblijvender over dan het tweede en zal er dus voor zorgen dat mensen zich minder onder druk gezet voelen. Probeer te denken vanuit wat het de bezoeker oplevert. Kun je een donatie 'verstoppen' in een leuke actie? Schrijf je in voor een magazine of een leuk event en oh ja, wil je ons werk misschien steunen met een gift? 
 

Hoe zorg je ervoor dat inschrijfformulieren op de website maximaal scoren?

Jurjen van Houwelingen

17 juni 2016 3 minuten
Formulieren. Inschrijven. Niet de meest inspirerende en prikkelende woorden die je kunt bedenken en toch kom je ze steevast tegen op websites. De meeste mensen zitten er ook niet om te springen om iets in te vullen. Hoe krijg je jouw publiek zover om toch informatie af te staan? En hoe optimaliseer je het gebruik van jouw inschrijfformulier?

Het kan namelijk wél, mensen enthousiast krijgen om vrijwillig informatie te geven. Maar hoe? Hier zijn verschillende praktische tips voor. Als je jouw inschrijfformulier op de juiste manier presenteert, zorg je niet alleen voor meer inschrijvingen, maar ook dat potentiële klanten zich zelfs graag inschrijven of aanmelden. 

 

Tip 1. Geef mensen een goede reden om zich aan te melden

Jij vraagt om persoonlijke informatie, maar wat geef je terug? Iets waardevols en nuttigs, of nog meer reclame? Het credo voor wat, hoort wat is in dit geval een absolute waarheid. Mensen moeten het vertrouwen hebben iets inhoudelijks en belangrijks terug te krijgen voor wat ze afstaan.
Hoe stappen mensen over de de drempel om een inschrijfformulier in te vullen? Zorg ervoor dat het helder is wat ze ervoor terug krijgen.
 

Tip 2. Leg de focus op wat het oplevert, niet op het aanmelden zelf

Het is belangrijk dat je jouw doelgroep vooral laat zien wat er te winnen valt, in plaats van wat ze moeten doen. Als je mensen een beloning in het vooruitzicht stelt, dan zijn ze veel gemotiveerder om iets voor jou terug te doen. In dit geval informatie achterlaten. Het lijkt een klein detail, maar het kan enorme invloed hebben op het aantal mensen dat zich aanmeldt op jouw website.
Zorg ervoor dat de berichtkop of de titel van het formulier duidelijk omschrijft wat er te winnen valt, als ze zich inschrijven.
 

Tip 3. De tekst op de verzendknop

Vergis je niet, maar de knop waarmee mensen informatie verzenden is een belangrijk onderdeel van het inschrijfformulier. Het is belangrijk dat je hier de aandacht (nogmaals) richt op wat de klant krijgt door op die knop te drukken. Alleen de tekst 'verzenden' of 'schrijf je in!' is niet genoeg. Bied meer! Laat zien wat ze winnen door op die knop te klikken. 

Het allerbelangrijkste is dat je jezelf goed afvraagt: Wat is de waarde die ik biedt... Zou ik zelf mijn emailadres afgeven? 

Tip 4. Vermijd het woord 'spam'

Als je een stuk tekst over jouw privacybeleid erbij zet, vermijd dan het gebruik van het woordje 'spam', ook als je het gebruikt om aan te geven dat je de informatie van de klant niet zult gebruiken voor reclame en dergelijke doeleinden.
Mensen associëren 'spam' per definitie met iets negatiefs, zelfs in een ontkennende zin. Het is beter het woord helemaal te vermijden.
Zeg liever iets in de trant van "Uw privacy is 100% gewaarborgd, wij zullen uw informatie niet delen met derden."
 

Tip 5. Houd je inschrijfformulier up-to-date

Loop je inschrijfformulier op je website eens door en stel jezelf de vraag of je mensen een goede reden geeft om zich aan te melden. Stel je iets leuks in het vooruitzicht? Beloon je jouw potentiële klanten? Of geef je hen alleen de opdracht om zich aan te melden?
Als je meer aandacht besteedt aan waarom mensen zich moeten inschrijven en wat er voor hen te winnen valt, dan bereik je veel meer én het gewenste resultaat.

De online campagne deel VI - Kijk naar de cijfers


Michael Jansse

09 maart 2016 3 minuten
Deze week deel zes van de reeks Online succes: op naar een succesvolle campagne. Al tijdens, maar ook zeker na de campagne is het van belang om te evalueren. Wij geloven dat het goed is om hierbij te kijken naar de cijfers.  
 

Is er op de website van jouw organisatie sprake van conversie? Ik hoop van wel. Iedere website heeft een bepaald doel. Of het nu doneren is of het invullen van een contactformulier, er is sprake van conversie. Een interessantere vraag is of je weet of het doel behaald wordt op de website. Hier kun je achterkomen via Google Analytics. 


Resultaten meten

Via Google Analytics kom je er achter welke pagina’s goed worden bezocht, of mensen op conversie-buttons klikken, hoe lang ze gemiddeld op de site blijven, enzovoorts. 

De grote vraag die veel non-profit organisaties hebben is wat het meten van je resultaten nu precies oplevert. Een eenvoudig antwoord is dat resultaten inzicht geven.

Aan de statistieken van een direct mailing kun je precies zien hoe vaak en wanneer de mailing wordt gelezen. Bij sociale media is dat lastiger. Daarom is het ook belangrijk om de strategie zo meetbaar mogelijk op te zetten. Je kunt hierbij denken aan:het aantal volgers op Twitter;

  • het aantal likes op je Facebookpagina;
  • het aantal bezoekers op je website;
  • het aantal daadwerkelijke aankopen of donaties of
  • het aantal commentaren op je blog.

Begin klein en bereid de analyses steeds meer uit. Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag hoeveel donaties de website oplevert en hoe zich dit verhoudt tot het aantal bezoekers. Neemt het aantal commentaren op je blog toe wanneer er meer bezoekers op de website zijn? Stijgt het bezoekers aantal wanneer je een campagne start? Heeft een campagne invloed op het aantal donaties die binnenkomen via de website? Allemaal meetbare vragen die je kunnen helpen om uiteindelijk tot een succesvollere campagne te komen.


Data

De profitsector is veel verder met het verzamelen van data dan de non profit sector. Dat is  jammer, want data leren ons heel veel over websitebezoekers en het (online) gedrag van de achterban. Door onderzoek weten we steeds beter wat over het algemeen wel en wat niet werkt, maar we weten nooit zeker wat werkt voor jouw website, jouw achterban en jouw potentiële doelgroep. Daarom willen we dat graag testen.

We kunnen patronen ontdekken op jouw website. Dit kan aan de hand van een AB-test of een multivariatietest. Bij een AB-test of een multivariatietest worden verschillende opties uitgetest. Bij een AB-test beperkt zich dit tot twee variaties en bij een multivariatietest kunnen er meerdere punten tegelijk getest worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kleur van de buttons. Wanneer we een AB test doen manipuleren we de website zo dat de ene helft van de bezoekers bijvoorbeeld een groene knop te zien krijgt en de andere helft een blauwe knop. Bij een multivariatietest zou je ook nog kunnen denken aan de grootte van de knop en de tekst die erop staat.

Om de wensen en behoefte van de gebruikers voorop te stellen kun je kiezen voor een usabilitytest. Bij een usabilitytest test een representatieve groep respondenten de website. De usabilitytest is een kwalitatieve testvorm, waarbij respondenten een test uitvoeren, geobserveerd worden en 1 op 1 worden geïnterviewd. Door echte gebruikers naar de website te laten kijken krijg je meer inzicht in de reden  waarom er bijvoorbeeld toch voldoende bezoekers op de website zijn, maar nog weinig donateurs, nieuwe leden of klanten.

Wist je dat Gopublic naast een AB-test en usabilitytest nog meer testvormen aanbiedt? Neem contact met ons op wanneer je meer wilt weten over jouw eigen website en de plek die jouw website heeft op internet. Samen bespreken we de testvorm die het beste past bij jouw vraag. 

De online campagne deel V - Een virale campagne in zes stappen

Jurjen van Houwelingen

03 maart 2016 7 minuten
Wat maakt dat het ene filmpje wel gedeeld wordt en het andere niet? Waarom is het ene evenement heel bekend en heeft bijna niemand van een andere event gehoord? Wij laten ons graag inspireren door dr. Jonah Berger, professor of marketing bij Wharton School, University of Pennsylvania. Hij heeft na het doen van veel onderzoek zes succesfactoren gefilterd die bijdragen aan de viraliteit van online boodschappen.
 

Mond-tot-mond

Mond-tot-mondreclame is primair verantwoordelijk voor 20 tot 50% van alle aankoopbeslissingen en daarmee effectiever dan alle andere soorten reclame. Jonah Berger vergelijkt word-of-mouth met een bosbrand. Een bosbrand wordt snel verspreid doordat veel droge takken elkaar aansteken.

De oorzaak is daarbij niet zo belangrijk. Of de brand nu is begonnen bij een klein takje of bij een enorme boom: de brand kan even heftig zijn. Zo gaat het ook bij de verspreiding van een boodschap. Zowel online als offline.

Gewone mensen vertellen een boodschap aan elkaar door. Natuurlijk begint het bij een startpunt en in het ideale geval is dit startpunt goed uitgedacht, maar uiteindelijk gaat het om de minder zichtbare gesprekken die lang doorgaan en die de drijvende kracht achter de sociale besmetting vormen.

Er zijn twee belangrijke redenen waarom mond tot mond reclame effectiever is dan traditionele reclame waarin een boodschap top-down verzonden wordt:
  1. Het is overtuigender.  De reden hiervoor is dat we onze eigen omgeving meer vertrouwen dan een van de vele organisaties die nu weer een boodschap voor ons heeft. We gaan ervan uit dat ons eigen netwerk eerlijk advies geeft.
  2. Het is gerichter. Doordat kanalen gekozen moeten worden en het gaat om interactie tussen personen moeten mensen een afweging maken aan wie ze een boodschap doorvertellen.

Er is geen formule voor viraliteit, maar het is ook zeker niet puur willekeurig. Volgens dr. Berger zijn er zes hij principes STEPPS die kunnen zorgen voor viraliteit: Social currency, Triggered, Emotion, Public, Practical value en Story.
 

1. Social currency

Het principe van social currency stelt dat mensen geneigd zijn om die dingen met anderen delen die hen goed voor de dag laten komen. Onderzoek (Mitchell & Tamir, 2012) heeft uitgewezen dat het 'praten over jezelf' voor mensen intrinsiek belonend werkt. Dit is dan ook precies de reden waarom mensen graag hun ervaringen met andere delen. De pagina’s die iemand op Facebook liked zorgen er niet alleen voor dat die persoon de berichten van de pagina op zijn of haar tijdlijn te zien krijgt, maar ook dat vrienden kunnen zien waar je allemaal van houdt.
 

2. Triggers

Mensen houden niet van stiltes. Wanneer het stilvalt zullen mensen gaan praten over datgene wat in hun hoofd zit. Dit zijn vaak dingen die actueel zijn en waarmee ze regelmatig geconfronteerd worden. Probeer daarom de boodschap te koppelen aan een gebeurtenis of onderwerp dat regelmatig op het netvlies van de doelgroep verschijnt.
 

3. Emotion

Mensen zijn bereid om iets te delen wanneer zij zich opgewonden over iets voelen, daarbij worden berichten met een positieve emoties (blijdschap, verassing, winst etc.) iets vaker gedeeld dat de negatieve varianten (angst, walging, woede etc.).

4. Public

Leent je campagne zich wel voor iets dat zich afspeelt in het publieke domein? Met andere woorden: willen mensen over de campagne praten en het onderwerp zichtbaar of bespreekbaar maken? Hoe meer mensen iets zien, hoe meer er een gevoel zal ontstaan dat dit iets relevants of belangrijks is.
 

5. Practical value

Informatie met een praktisch nut wordt eerder gedeeld. Elk product en elke dienst heeft wel iets van praktisch nut in zich. Het kan een besparing opleveren, mensen gelukkiger maken, gezondheid bevorderen, etc. Het is dus van belang om dat praktische nut inzichtelijk te maken.
 

6. Stories

Content die snel verspreid wordt, is vaak verpakt als verhaal. Het is wel belangrijk dat de boodschap het kernelement van het verhaal wordt. Onderzoek toont namelijk dat maar liefst 70% van de details van een verhaal verloren gaan als het verhaal 5 à 6 keer doorverteld wordt. En dat doorvertellen is juist wat je wilt bereiken. Zorg dat jouw boodschap geen detail wordt!

Gopublic denkt graag al vanaf het eerste moment mee over de viraliteit van jouw campagne. Al in de ideeënfase kunnen we meedenken en er voor zorgen dat de website zo ingericht wordt dat  ieder onderdeel van de campagne zich leent voor viraliteit. Meer weten? Kom vrijblijvend langs voor een kopje koffie en een brainstromsessie.

DOWNLOAD NU GRATIS WHITEPAPER

DIGITAL STORYTELLING VOOR NON-PROFITS

Meer weten over hoe je verhalen kunt inzetten in fondsenwervende campagnes? We hebben er een inspirerende whitepaper over geschreven? Gratis voor jou beschikbaar! 

Ga naar de downloadpagina

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies » Meer informatie